جنگ جهانی سوم آغاز شده است!

«طلال ابوغزاله» معتقد است جنگ جهانی سوم با درگیری در اوکراین آغاز شد و تنش های خاورمیانه به ویژه جنگ میان لبنان و ایران با رژیم صهیونیستی هم مرحله دیگری از این جنگ جهانی هستند؛ درواقع موازنه قدرت‌های جهانی اکنون در منطقه خاورمیانه در معرض آزمون قرار گرفته است.

به گزارش تحریریه، «طلال ابوغزاله» اندیشمند اردنی-فلسطینی که سابقه ریاست ائتلاف جهانی سازمان ملل در زمینه فناوری اطلاعات، ارتباطات و توسعه امور اقتصادی و اجتماعی را در کارنامه خود دارد، درباره تحولات منطقه به ویژه تنش های اخیر میان ایران و رژیم صهیونیستی و همچنین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه «OTV Lebanon» گفت: من همیشه درباره دلیل رویدادها صحبت می کنم. اتفاقاتی که رخ می دهد تنش منطقه ای یا تنش دوجانبه میان ایران و رژیم اسرائیل نیست. بلکه این یک تنش جهانی است. همه روسای جمهوری آمریکا در سال های گذشته اعلام کردند چین به تهدیدی برای رهبری آمریکا در جهان تبدیل شده است. اکنون تنش ها در جهان پیرامون این موضوع می گردد که چه کشوری در آینده رهبری جهان را بر عهده خواهد داشت.

طلال ابوغزاله افزود: در سال ۱۹۸۵ در یک کنفرانس در آمریکا شرکت کرده بودم. در این کنفرانس همه مقامات آمریکایی درباره اینکه جایگاه آمریکا در سال ۲۰۲۰ چگونه خواهد بود، صحبت می کردند. مقامات و کارشناسانی از پنتاگون، وزارت امور خارجه، مراکز پژوهشی، کنگره و دولت آمریکا در این کنفرانس حضور داشتند و درباره آینده آمریکا صحبت کردند. نتیجه کنفرانس این شد که چین در سال ۲۰۲۰ به چالش بزرگی برای رهبری آمریکا بر جهان تبدیل خواهد شد. اکنون در آستانه ورود به سال ۲۰۲۵ هستیم.

تنش خاورمیانه مرحله‌ای از جنگ جهانی سوم است

آغاز جنگ جهانی سوم

این اندیشمند اردنی معتقد است که جنگ جهانی سوم آغاز شده اما نوع این منازعه متفاوت است. چین و آمریکا هم مرز نیستند تا ارتش یک کشور وارد کشور دیگری شود. اکنون همه در دنیا آنلاین عمل می کنند و جنگ ها هم آنلاین خواهد بود. موشک ها، پهپادها، هواپیماها و ... آنلاین عمل می کنند. جنگ جهانی سوم در اروپا آغاز شد. جنگ اوکراین صرفا جنگی میان اوکراین و روسیه نیست، بلکه این جنگ مقدمه و آغازی برای جنگ جهانی سوم است. اکنون مرحله دیگر جنگ به منطقه خاورمیانه منتقل شده است. تنش کنونی، جنگی برای کنترل منطقه است. باید این موضوع را درک کنیم که آمریکا هیچ کشوری را دوست یا دشمن خود نمی داند. این کشور تنها به فکر منافع خود است. تحولاتی که در فلسطین، لبنان و غزه و ... رخ می دهد هم بخشی از تاریخ هستند.

وی افزود: آمریکا کشور نهادهایی است که براساس منافع اقتصادی و منافع ملی آمریکا تصمیم می گیرند. این کشور تنها با انگلستان ائتلاف پایداری داشته و ائتلاف سازی های آن با دیگر کشورها موقتی بوده است. دلیل پایداری ائتلاف این کشور با انگلیس هم آن است که پس از توافق های این دو کشور بعد از پایان جنگ جهانی دوم، انگلستان از استرلینگ که رقیب دلار به عنوان یک ارز ذخیره بود، چشم پوشی کرد و موجب شد دلار تا به حال در معاملات جهانی مورد استفاده قرار گیرد و بر اقتصاد جهانی حکمفرما شود. اکنون تنها چین است که در معاملات خود از دلار کمتر استفاده می کند و یوان را جایگزین آن کرده است.

این تحلیلگر با بیان اینکه اکنون جنگ جهانی در جریان است، عنوان داشت: منافع کشورها از تحولاتی که در لبنان، فلسطین و ... در جریان است، تاثیر می پذیرد. هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی تصمیم بگیرد. هنگامی که روسیه با اروپا وارد جنگ شد در این زمینه با چین هماهنگ بود. این کشور در جنگ از حمایت چین برخوردار بود.

تاثیر انتخابات آمریکا بر روی اوضاع آمریکا و جهان

طلال ابوغزاله گفت: انتخابات آمریکا در زمینه جهان سرنوشت ساز است و آنچه در آمریکا رخ می دهد بر کل جهان تاثیر گذار خواهد بود. اوضاع به طور بی سابقه ای پیچیده شده است. دو حزب جمهوری و دموکرات آمریکا در تنش هستند. دونالد ترامپ در اظهارات تلویزیونی خود گفته است «اگر من به عنوان رئیس جمهوری انتخابات پیروز نشوم در آمریکا خون به راه می افتد و آمریکا و اسرائیل از صفحه روزگار محو خواهند شد.»

ابوغزاله که سابقه نمایندگی مجلس سنای اردن را هم دارد، گفت: ما در یک دوره تاریخی سرنوشت ساز به سر می بریم. اگر ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب نشود تاریخ جدیدی برای بشریت رقم خواهد خورد و اگر هم وی به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شود صفحه جدید در تاریخ باز می شود. نوامبر آینده یک نقطه عطف تاریخی خواهد بود و نظام جهانی تغییر می کند. آرمان های ترامپ می تواند نظام جهانی جدیدی به وجود آورد. البته نقش چین و روسیه هم در شکل گیری نظام جهانی آینده موثر خواهد بود. ایران و چین دارای توافق همکاری و دفاعی مشترک ۵۰ ساله هستند. نقش ایران را هم در همکاری چین و روسیه نباید نادیده گرفت.

ابوغزاله می گوید: هنگامی که آمریکا ادعا می کند به اسرائیل اجازه حمله به تاسیسات هسته ای ایران را نداده است نباید نقش چین در حمایت از ایران را نادیده گرفت زیرا حمله به تاسیسات هسته ای ایران موازنه قدرت جهانی را تغییر خواهد داد. همه موازنه قدرت جهانی اکنون در منطقه خاورمیانه در معرض آزمون قرار گرفته است. باید منتظر انتخابات آمریکا بود. سلاح هسته ای سلاحی بازدارنده است و در جنگ استفاده نمی شود. همانطور که روسیه با وجود داشتن سلاح هسته ای هنوز از آن استفاده نکرده است. هیچ کشوری نمی تواند از سلاح هسته ای استفاده کند زیرا استفاده از آن به منزله خودکشی است. اگر کشوری سلاح هسته ای داشته باشد نوعی بازدارندگی برایش ایجاد می کند و کشورهای دیگر روی آن حساب باز می کنند.

تنش خاورمیانه مرحله‌ای از جنگ جهانی سوم است

اندیشمند اردنی معتقد است بدون توجه به اینکه چه کسی در آمریکا در انتخابات پیروز خواهد شد آمریکا با مشکل روبرو می شود. شاید هم جنگ داخلی در آمریکا آغاز شود. جامعه و دو حزب مهم آمریکا نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را نپذیرند و در نتیجه این موضوع تنش و جنگ داخلی را رقم بزند. هواداران ترامپ سلاح های بسیاری در اختیار دارند و قانون آمریکا هم به شهروندان اجازه حمل سلاح را می دهد. هفتاد میلیون تن از هواداران ترامپ دارای سلاح هستند. آمریکا با خطرناک ترین مرحله تاریخ خود روبرو خواهد شد. با اینحال جنگ داخلی در آمریکا فرصتی برای دیگر کشورها خواهد بود تا خود را نجات دهند. جهانیان بار دیگر در سازمان ملل کنار هم می نشینند تا این سازمان را نجات دهند زیرا این سازمان اکنون در گرفتن تصمیم های اساسی ناتوان است.

آیا ایران از حزب الله چشم پوشی کرده است؟

طلال ابوغزاله در پاسخ به این سوال که با ترور سید «حسن نصرالله» برخی ادعا می کنند ایران از حزب الله چشم پوشی می کند، گفت: ایران کشوری بزرگ و عزیز است. منافع ایران در چشم پوشی از حزب الله نیست. قدرت و نفوذ منطقه ای ایران در حمایت از گروه های مقاومت نهفته است و حمله موشکی ایران به عمق سرزمین های اشغالی هم در این راستا و در حمایت از مقاومت صورت گرفت. اینکه گروه های مقاومت هر روز نسبت به گذشته با سلاح های مدرن تری عمق سرزمین های اشغالی را هدف قرار می دهد، با چراغ سبز و کمک ایران صورت می گیرد.

A barrage of rockets was launched by Lebanese group Hezbollah from southern Lebanon towards Galilee in northern Israel, on April 12, 2024 in Lebanon. (Photo illustration by Salon/Getty Images)

وی تاکید کرد: هیچ عاقلی نظریه چشم پوشی ایران از مقاومت را نمی پذیرد. اگر ایران از مقاومت چشم پوشی کند دیگر در جهان نقش و نفوذی نخواهد داشت. همه تحریم هایی که علیه ایران برقرار شد، تاثیری نداشته و ایران موفق به ساخت انواع موشک ها و پهپادها شده است و حتی این موشک ها را به روسیه هم صادر می کند.

پیش بینی جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی

طلال ابوغزاله در بخش پایانی اظهارات خود گفت: اسرائیل با ویران سازی تاسیسات و زیرساخت ها نمی تواند بر لبنان پیروز شود. لبنانی ها در برابر این رژیم متحد شده اند و یک همگرایی ملی شکل گرفته است و مقامات این کشور هم موضع هماهنگی دارند.

این تحلیلگر با اشاره به مساحت کم غزه گفت: یک سال از حمله رژیم اسرائیل به غزه سپری شد ولی این رژیم نتوانست آن را اشغال کند. پس با توجه به همین موضوع، این رژیم هرگز نمی تواند لبنان را اشغال و فتح کند. تحت کنترل در آوردن یک کشور با ویران کردن خانه ها، بیمارستان ها و به خاک و خون کشیدن مردم متفاوت است. ورود رژیم اسرائیل به لبنان به عمر این رژیم پایان خواهد داد و لبنان به عنوان الگوی آزادی خواهی و اندیشه باقی خواهد ماند. اسرائیل ادعای قدرتمند بودن دارد، اما قدرت با ویران سازی ثابت نمی شود و لبنان با پیروزی خود جهان را شگفت زده خواهد کرد.

پایان/

۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 30771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =